År 2020 var ett år som kännetecknades av osäkerhet, stora svårigheter och oro för mänskligheten. Människor från alla samhällsskikt påverkades av COVID-19-pandemin. När det gäller mig orsakade pandemin några hinder, som Bhutanesiska kallar ’Barchey’, som betyder hinder, för mitt studie- och forskningsarbete. Ändå avslutade jag det första året av mina doktorandstudier framgångsrikt vid Uppsala universitet. Året var utan tvekan ett konstigt och tufft år för mänskligheten, så jag höll kontakten med bönderna i min hemby där mina föräldrar bor, Bumpailog, ett område i Wangdue Phodrang-distriktet i Bhutan och lyssnade på deras anekdoter och berättelser om pandemin.
COVID-19 är det första sjukdomsutbrottet, med en risk för hälsan, som människor från Bumpailog, även kända som ”Bumpailops”, har upplevt. Även om nyheter om det dödliga viruset täcktes väl i vanliga medier och delades mycket på sociala plattformar, förväntade sig Bumpailops initialt inte att viruset skulle orsaka allvarligt hot och skada på deras välbefinnande. Allt eftersom antalet positiva fall av viruset ökade i Bhutan orsakade viruset allvarliga emotionella och psykologiska svårigheter för deras familjer. Till exempel tillskrev ofta äldre sådana olyckor till minskningen av mänsklighetens gemensamma meriter och tillgodohavanden. En annars fridfull by sysselsatt med de dagliga lantbruksarbetena, medförde pandemin oöverträffade utmaningar med omedelbar inverkan på gårdens livsstil och den socioekonomiska välmåendet hos Bumpailops.
Eftersom Bumpailops, liksom många andra bhutanesiska jordbrukare, är kommersiella jordbrukare eller livsmedelsbönder och är beroende av att sälja sina jordbruksprodukter, påverkade pandemin deras socioekonomiska välfärd. Bumpailog är geografiskt beläget på den öst-västra nationella vägen i Bhutan; således utnyttjar folket den för mikroföretagande i allmänhet. Ibland har saker till vår fördel också sin nackdel. Sedan pandemin började uppmanades byborna att vara extra försiktiga och avstå från nära kontakt med resenärer medan de sålde sina gårdsprodukter på vägkanten. Under större delen av förra året kunde människor inte sälja sina jordbruksprodukter när COVID-19-situationen i Bhutan inte förbättrades, vilket medförde en allvarlig inverkan på deras årliga inkomst.
På sommaren går Bumpailops också till närliggande städer på söndagsmarknader för att sälja sina produkter till ett rimligt pris. Men pandemin hämmade praxis och produkter såldes till de lokala återförsäljarna till reducerat pris av rädsla för att förlora förgängliga artiklar. För att illustrera, när resebegränsningar infördes, hade min mamma sitt kylskåp med mejeriprodukter, som smör och ost, eftersom hennes mjölkhandlare inte kunde hämta. Dessutom tillät de tillfälliga begränsningarna henne inte att sälja i en vägkiosk. Likaså drabbades de jordbrukare som odlar potatis kommersiellt allvarligt av pandemin. De kunde inte sälja sin skörd till de indiska handlarna till ett högre pris på auktionsgården Food Corporation of Bhutan Limited (FCBL) i Phuentsholing, en bhutanesisk gränsstad och ekonomisk knutpunkt. FCBL är en statlig myndighet för att distribuera viktiga livsmedel och underhålla matreserver i Bhutan hela tiden. Så småningom fick många jordbrukare sälja sina produkter till de lokala handlarna till ett reducerat pris.
Även tillfälliga positiva fall av COVID-19 i gränsstäderna till Indien, nämligen Phuentsholing, Gelephu och Samdrup Jongkhar, påverkade Bhutans handel och ekonomi kraftigt. Primära konsumtionsvaror importeras mestadels via dessa städer. Störningarna i försörjningskedjan påverkade de avlägsna butikerna i Bhutan allvarligt. För att illustrera kämpade livsmedelsbutiker i Bumpailog för att upprätthålla sin verksamhet, så invånarna i Bumpailog litade på FCBL i deras län för att få ransonerade livsmedelsvaror. Varorna levererades till tröskeln av de utsedda frontarbetarna, kallade ’Desuups’, till folkets beundran. De har aldrig upplevt leverans av livsmedel till tröskeln tidigare, och vissa önskar att den fortsätter framöver.
Den tillfälliga stängningen av gränsportarna till Indien störde försörjningskedjan för konsumtionsvaror, nämligen grönsaksimport från Indien. Det var en välsignad välsignelse för Bhutans grönsaksodlande bönder. Bumpailops utnyttjade möjligheten för kommersiell odling av ekologiska grönsaker. Även om de lokala grönsakerna var relativt dyra jämfört med de importerade, lämnade den aldrig tidigare skådade händelsen stadsborna inget annat val än att köpa de lokala produkterna. Dessutom är bhutaneserna nu mer medvetna om att värdet av att köpa ekologiska produkter. Regeringen inrättade också mekanismer för att leverera jordbruksprodukter till distributionscentren i stadsområden. Jordbrukare över Bhutan, särskilt grönsaksodlare, gjorde lönsamma affärer under pandemin. Det är ett bevis på visdomen att ”varje moln har silverfoder”.
Det ovanliga året störde också det normala arbetet för folket i Bumpailog. Eftersom pandemin krävde social distansering kunde människor inte åka till sina grannar för att arbeta. När situationen var relativt säkrare kunde människor resa in till byn igen. Ändå var det begränsat till inte att samla mer än sex personer. Under avstängningen fick människor bara gå runt i sin egen omgivning, inklusive boskap och jordbruksmark. Majoriteten av arbetet utfördes endast av familjemedlemmar som hindrade tidigt slutförande, såsom plantering och skörd. Eftersom gårdens arbete varierar med årstiden, var folk tvungna att anpassa arbetet för att säkerställa att de inte drabbades av pandemins negativa följdeffekter.
I slutet av året, i centrala och västra Bhutan, utför människor en eller två dagars sedvanlig ritual som kallas ”Choku” på en lycklig dag; det är en kalenderhändelse och genomförs årligen. Ritualen utförs av varje hushåll i byn för att blidka skyddsguden Choechung Suma och tacka för gudomlig vård och fortsatt stöd. Dessutom utför människor ritualen för att samla mer meriter och skydda från ondska i ytterligare ett år. Det utförs av munkar från det närliggande klostret eller lekmän, sex – åtta personer, i byn.
På grund av den sociala distanseringen kunde Bumpailops inte utföra sin Choku i tid. De var oroliga eftersom ritualer i allmänhet utförs på det lovande datum som nämnts av astrologen; dessutom utförs den årliga ritualen innan jordbruks- eller planteringssäsongen börjar. Bumpailops, som de flesta bhutaneser, tror att innebär otur, dålig hälsa eller dålig skörd i familjen att inte utföra förfädernas ritualer i tid. Så de enades om att utföra en stor social distanserad samhällsritual som heter ’Rimdro’ i byklostret för att avvärja COVID-19-katastrofen och erbjuda invånarna i Bumpailog lite psykologiskt stöd.
Sammanfattningsvis, efter ett turbulent år 2020, med bhutanesisk upplevelse av landsomfattande lockdown två gånger och flera restriktioner för att mildra och begränsa COVID-19, återgår livet gradvis till normalitet. I synnerhet kan Bumpailops nu röra sig fritt till varandras marker för att hjälpa till med gårdsarbeten och dela ögonblick på sin jordbruksmark. På samma sätt är de gärna tillbaka till sina gårdar; jordbruksmarker odlade med potatis och andra grönsaker för egenkonsumtion och kommersiellt syfte efter mycket försening. Hela den berättigade bhutanesiska befolkningen fick den första dosen av ett två-dos AstraZeneca-Oxford-vaccin. Med nästa dos förväntar sig människor att få tillbaka livet till det normala och ber uppriktigt för en värld utan någon ytterligare pandemi.
Phub Namgay