När flertalet bhutaneser visar minskat intresse för att sjunga våra traditionella sånger, kan Johan Westman från Sverige som arbetar som lärare i musik på Samtse College of Education sjunga Zhungdra vackert, vackrare än bhutaneserna på nationaldagen. Han planerade att framföra sånger på morgonen men på grund det laddade programmet fick han sjunga på kvällen då medlemmar från Bhutans filmförening uppträdde med sånger och danser.
En bhutanesisk komikervärd under programmet, Gyem Dorji, bjöd in Johan på scenen och frågade vilken låt han skulle sjunga. Han svarade: ”Jag ska sjunga en Zhungdra-Drukpai Pungthang Dechen.” Efteråt tog presentatören Johan som ett exempel som bhutaneser borde ta till sig. Han varnade för att bhutaneser kanske kommer att kunna behöva lära sig sin kultur från andra länder. Hundratals i publiken applåderade den utländske Zhungdra-sångaren som sjöng och ackompanjerade på sin fiol.
I en intervju med Bhutan Today sa Johan: ”Jag kände mig väldigt glad. Det var en välsignelse att få chansen att framträda på er nationaldag. Jag tror att Samtse Dzongkhag gjorde ett fantastiskt jobb för att arrangera firandet.” Han sjöng på Samtse Tshechu också.
När det gäller att sjunga, tror han att det är framförallt från Boedra-sånger, som är mer utbredda, bhutaneser bör lära sig eftersom studenter i Samtse lär sig många av dem. ”Jag har spelat fiol med moderna musiker så jag kan också många Rigsar-sånger. Det finns inte många Zhungdras och det tar lång tid att lära sig dem, så det är mer sällsynt”, säger han.
En bhutanesisk sångare, Jigme Drukpa, var inspirationen för Johan. ”Vi brukade studera tillsammans i Norge. Han har alltid varit min idol i den bhutanesiska musiken. Det sätt som han får flöde i sina låtar och hans känsla av timing förvånar mig alltid.” Tshering Dorji, musiker i Druk Star och Kalapingka, lärde honom den zhungdra som han sjöng under nationaldagsprogrammet. Johan spelade mestadels fiol då han arbetade för Jigme Drukpa och Aa-Yang Music School i Thimphu. År 2014 turnerade han med Ugyen Panday och sjöng ’Ngan Tso Ja Lu Dro Man Yo La’ under den turnén. ”Det var verkligen den första bhutanesiska sången där jag lärt mig alla strofer. Så du kan säga sedan 2014.”
Johan ger sin musikaliska analys av bhutanesiska sånger, ”Zhungdra är överlägset svårast. Medan Boedra och Rigsar – och 99% av världens musik – följer en takt, följer Zhungdra inte takt. Det är snarare motsatsen. Takten måste följa zhungdra! I zhungdra behöver du kunna texten och hitta flödet i sången. Det är därför som nästan ingen kan ’jamma’ på zhungdra. Det är så finurligt konstruerat att du måste kunna texten. Dessutom är jag utlänning och måste jag tänka på mitt uttal. Ett annat faktum är att zhungdra-sånger är på choekey. Jag måste studera texterna ord för ord och då måste jag veta betydelsen.”
Han gillar verkligen alla sorters musik och tycker att det är fantastiskt att det finns så många olika musikstilar i världen, var och en ett mikrokosmos. ”Jag skulle säga att jag föredrar levande musik framför inspelade låtar när det låter sig göras.” Johan tog upp dramnyen förra året. I själva verket tog han med dramnyen till nationaldagsprogrammet, men de flesta bad om fiolspel.
Rektorn för Samtse College of Education, Dr Rinchen Dorji, sade att Johan Westman är en inspirationskälla för eleverna. Han forskar om all slags musik. ”Jag kan säga att Johan är bättre än bhutaneser”, sade rektorn
Johan Westman forskar för närvarande om bhutanesiska folksånger och instrument. Han grundade ’LuRig Centre’ för musikforskning och undervisning.
Översättning av artikel av Sangay Rabten, Bhutan Today 25/12 2018
Zhungdra och boedra är de två mest betydande traditionella bhutanesiska musikstilarna, den förra inhemsk och den senare med inspiration från tibetansk musik. Rigsar är modern bhutanesisk populärmusik framförallt spelad på dramnyen, ett slags luta. Choekey är klassisk tibetanska.